Back to Top

Peuterplushoekje

Sinterklaas Kapoentje

 

Sinterklaas Kapoentje.

Schoorsteen Piet en Sinterklaas

Mega grote Zwarte Pieten

Waar of niet waar?
Dit spelletje kun je gebruiken om de kennis te testen die de kinderen
tijdens het thema hebben opgedaan.
Je maakt een aantal kaartjes met afbeeldingen met betrekking tot het onderwerp.
Je laat het kaartje aan de kinderen zien en stelt de vraag.
Je vraagt aan de kinderen of het waar of niet waar is.
Je hebt bijvoorbeeld een kaartje met de afbeelding van een Zwarte Piet die met
pepernoten strooit. De stelling is dan: Zwarte Piet strooit met aardappelen , is dat
waar of niet waar.En zo kun je nog een aantal vragen bedenken.

Afbeelding van een stoomboot - vraag: Sinterklaas komt met het vliegtuig naar Nederland
Afbeelding van Amerigo            - vraag: Het paard van Sint heet Gijs
Afbeelding van een mijter          - vraag: de hoed van Sint heet een mijter

VormenPiet.
Voor deze activiteit heb je speelgoed of voorwerpen nodig met vormen zoals:
rechthoek, driehoek, cirkel, vierkant.
Pak het speelgoed en / of de voorwerpen in met Sinterklaaspapier.
Leg de ingepakte vormen cadeaus op een bijzettafeltje.
Je kunt de kinderen zich laten verkleden en schminken als Zwarte Pieten
De tafel word het dak om over heen te lopen, een wasmand gebruik je als schoorsteen.
De kinderen komen om de beurt een vorm uitzoeken , klimmen op "het dak " en gooien
het cadeautje in de "schoorsteen..
Zo leren de kinderen begrippen als: klimmen , dak,  en schoorsteen, en ook leren ze
de vormen herkennen.

Amerigo.
Het paard Amerigo speelt een belangrijke rol in het Sinterklaasverhaal.
Deze activiteit staat dan ook helemaal in het teken van het paard.
Knip een paardenhoofd uit wit stevig papier en laat de kinderen er oogjes,
een neus en een mond op tekenen. Niet het paardenhoofd vast op een hoedenstrook.
Maak van een aantal witte vlechtstroken een staart. Leg vier vlechtstroken op elkaar
en vouw het bovenste gedeelte om een stuk cadeau lint en niet dit vast.
De kinderen zetten hun paardenhoed op en je bind met het cadeau lint de staart vast
om de buik van de kinderen.
Dan ga je in galop door het lokaal , alle kinderen doen alsof ze een paard zijn.
Dan stel je de kinderen een aantal vragen, zoals:
Welke kleur heeft het paard?
Hoe heten de haren van een paard?
Welk geluid maakt een paard?
Wat eet een paard?
Hiervoor kun je het speelfruit uit de huishoek gebruiken.
Zo leren de kinderen alles over het paard van Sinterklaas.

 Zie ginds komt de stoomboot.
Laat de kinderen een gekleurd papiertje kleuren met wasco
Hiervan vouw je een bakje , dit wordt de schoorsteen.
Knip uit een andere kleur papier de zijkanten uit , en laat de kinderen deze beplakken.

Zet de boot in elkaar. 

                                       

 Zwarte Piet
Knip een hoofd, muts, kraag, ogen ,mond en oorbellen van gekleurd papier.
Leg een voorbeeld neer , zodat de kinderen kunnen zien hoe Zwarte Piet er uit moet zien.
Dan geef je de kinderen de verschillende onderdelen en kunnen ze Piet in elkaar plakken.
Met iets oudere kinderen kun je er ook een buik, armen en benen aanplakken.
Met zwarte wol kun je de haren maken.

 

Sinterklaas plakken.
Knip van wit papier een driehoek.
Hier op plak je een roze cirkel , dat is het gezicht.
Laat de kinderen hierop ogen een neus en een mond tekenen.
Van witte stof of watten kun je een baard maken.
Laat de kinderen van een vel rood papier stukjes scheuren , deze plakken
ze op , en dat wordt mantel van Sint. Nog een mijter en een staf en klaar.

Sinterklaas is zijn mijter kwijt
Je kunt van te voren een verhaal vertellen over Sinterklaas die zijn mijter kwijt is,
 en daarna met de kinderen aan de slag gaan om een mijter voor de Sint te maken.
 Teken het hoofd van Sinterklaas op een wit papier.

 
Laat de kinderen het gezicht kleuren. Dan plakken de kinderen het kruis
 op de mijter en vervolgens de mijter op het hoofd van de Sint.

 

Een zak vol cadeautjes.
Knip uit bruin papier een zak.
Knip of scheur samen met de kinderen plaatjes van hun favoriete
speelgoed uit diverse folders , catalogussen  of speelgoedboeken.
Laat de kinderen de plaatjes opplakken op de zak.

Mijters maken.
Hoedenstroken.
Plakfiguren.
Rood en geel knutselpapier.
Deze mijters zijn heel makkelijk om te maken.
Laat de kinderen een hoedenstrook
beplakken met diverse plakfiguren.
Daarna plakken ze het kruis op de mijter
en kan het in elkaar worden gezet met nietjes.

Pietengymnastiek.
Maak met de kinderen een Pietenmuts en schmink ze met zwarte schmink.
Dan vertel je een verhaaltje:
Zwarte Pieten , moeten heel veel klimmen
daarom gaan ze elke dag een uurtje gymen
Elke ochtend om kwart voor zeven
komt de HoofdPiet  gymles geven.
Dan gaat iedereen staan en zing je het volgende liedje:

Alle Pieten op een rij: (olifantje in het bos)
Alle Pieten op een rij
zet je handen in je zij
Strek je armen
Buig je rug
Spring naar voren
en weer terug
1,2 hupsakee......kom en doe maar mee
1,2 hupsakee ....doe maar met ons mee.

Domme Cadeau Piet.
Pak een aantal cadeautjes in, bijvoorbeeld houten blokjes.
Neem verschillende vormen en maten.
Gebruik een  Zwarte Piet handpop en vertel een kort verhaaltje over
Domme Piet , die vergeten is wat groot en klein is en ook het verschil
niet meer kent tussen rond en vierkant.
Laat de vormen en verschillende maten cadeautjes zien aan de kinderen
en benoem ze. Leg alle cadeautjes op een rij. Dan vraagt Domme Piet :
Wil jij mij het vierkante cadeautje geven ?  Dat doe je met alle cadeautjes
zodat alle kinderen aan de beurt komen.
Op deze manier kun je zien of de kinderen de vormen kennen en het verschil tussen
groot en klein weten. Je kunt ook alle cadeautjes op vorm en / of grootte sorteren.
Als beloning krijgen alle kinderen een paar pepernoten van Zwarte Piet.

 Een pakketje van de Sint
Dit is een activiteit die je kunt gebruiken bij de introductie van het thema Sinterklaas.
Voor deze activiteit heb je nodig :
Een lege doos.
Chocoladeletter
Strooigoed
Een kaart met de afbeelding van Sint en Piet.
Je doet de chocoladeletter , het strooigoed en de kaart in de doos , zodat het een pakketje lijkt.
Je laat iemand het pakketje bezorgen en maakt er een leuk en spannend verhaal om heen.
Dan ga je met de kinderen op de vloer zitten om samen te kijken wat er in het pakketje zit.
Je leest de kaart voor , en hierin staat een opdracht:
Sint vraagt of alle kinderen een schoentje of een klomp willen knutselen
en hij beloofd dat er dan een van Pieten langs komt om er iets lekkers in te doen.
In de loop van die week ga je dan aan de slag met de schoentjes/ klompjes

.