Back to Top

Peuterplushoekje

Thema Regen en wind

 Regen en Wind

Egeltjes en Lieveheersbeestjes plakken.

Zintuigen.
Deze activiteit vraagt om een goede voorbereiding.
Het is de bedoeling om de kinderen bewust te maken van hun zintuigen.
Wat hoor je , wat zie je, wat voel je , wat proef je , wat ruik je.
Benodigdheden voor de activiteit zijn:

  • Afbeeldingen van een oog ,neus, mond, oor, hand.
  • Schoenendoos
  • Eikels, kastanjes, dennenappel, appel, noten, maiskolf.
  • Bakjes en een beker.
  • Stukjes appel, bakje met appelmoes, bakje met appelstroop, beker met appelsap.

Maak in het deksel van de schoenendoos een gat waar de kinderen met hun hand door kunnen.
Zet de appelmoes, stukjes appel ,appelsap en appelstroop op de tafel zodat de kinderen het goed kunnen zien.
Doe de noten, eikels, kastanjes, dennenappels etc. in de schoenendoos.
Laat de kinderen de afbeelding van het oor zien en vraag wat dat is en wat ze er mee kunnen doen.
Schud de schoenendoos heen en weer en laat de kinderen raden wat er in de doos zit.
Dan laat je de kinderen zien wat er in de doos zit. (Hiervoor gebruik je de afbeelding van het oog)
Leg de materialen op de tafel en laat ze door de kinderen benoemen.
Dan doe je iets in de doos en laat je de kinderen een voor een voelen wat er in de doos zit.
(Hiervoor gebruik je de afbeelding van de hand)
Laat de kinderen zien wat het is. Dan laat je de afbeelding van de mond / tong zien en benoem je de appel, appelsap, appelstroop en de appelmoes.
Laat de kinderen met een lepeltje proeven wat er in het bakje zit.
Bespreek met de kinderen hun ervaringen.


Wat zit er onder het kleedje?
Bij deze  activiteit stimuleer je de cognitieve ontwikkeling van het kind.
Je legt allemaal materialen neer,  zo als een dennenappel, appel ,peer, maiskolf, kastanje, blad, eikel,
of andere materialen die horen bij de herfst.
Je laat de kinderen de materialen benoemen en geeft ze voldoende tijd om alles in zich op te nemen.
Dan leg je het kleedje erover en vraagt de kinderen om de beurt wat er volgens hun onder het kleedje ligt.

Egeltje.
Teken een egeltje op gekleurd papier.
Laat de kinderen er een wiebeloogje op plakken.
Vervolgens smeren ze het buikje van de Egel vol met lijm.
Daarna strooien ze er bami over, dit zijn de stekeltjes.
Je kunt hiervoor ook spaghetti gebruiken.

Ketting van bladeren.
Zoek mooie herfstbladeren en laat de kinderen deze met een stompe naald aan een draad rijgen.
Aan de beide uiteinden doe je een kastanje zodat de bladeren er niet af kunnen vallen.

Herfstwandeling.
Maak  met de kinderen een wandeling naar het bos of het park.
Onderweg kijk je naar de bomen die hun bladeren verliezen en ga je op zoek naar
allerlei vruchten en zaden , mooie bladeren en paddestoelen.
Je kunt ook plastic zakken meenemen om diverse materialen te verzamelen voor op de Herfsttafel.
Tijdens de wandeling kun je de kinderen allerlei vragen stellen over wat ze zien.

 Herfsttafel


Op de Herfsttafel maak je een kleine tentoonstelling van materialen die te maken hebben
met de Herfst, zoals: kastanjes, eikels, dennenappels, en eigen gemaakte  paddenstoelen.
Ook kun je er boekjes opzetten die betrekking hebben op het thema.
Leuke boekjes bij dit thema zijn:

 

Herfstspel.
 
Dit is een leuk spel om te kijken of het kind de begrippen kent die tijdens dit thema besproken zijn.
 Zoek op internet diverse simpele afbeeldingen die te maken hebben met de herfst.( Dit kun je maken bij ieder thema)
 Maak hiervan  kaarten met 6 verschillende afbeeldingen. Maak ook een paar losse afbeeldingen.
 Om het geheel iets te verstevigen kun je het lamineren zodat het langer mee gaat.
 Bij dit spel , dat je speelt met 2-4 spelers ,krijgt ieder kind een kaart met afbeeldingen.
 De pedagogisch medewerkster heeft het stapeltje losse afbeeldingen.
 Laat het plaatje zien en laat de kinderen de afbeelding benoemen.
 Dan kijken ze op hun kaart om kijken of ze de afbeeldingen hebben.
 Dan leggen ze hierop een dop. Het kind dat zijn / haar kaart het eerst vol heeft
 wint.
 

Kringspelletje.
Maak een grote kring en geef alle kinderen 2 boomblaadjes.
Deze pakken ze vast , in iedere hand eén.
Dan doe je net of je een boom bent.
Zing het liedje :
Ik benen een hele grote boom,
en ik sta in het bos
Mijn takken waaien heen en weer
ik laat ik mijn blaadjes los.
Tijdens het liedje wieg je heen en weer en op het laatst laat je de blaadjes los.

Egeltje Prikkebol.
 
Dit egeltje is gemaakt van Das-klei. Dit is een klei die vanzelf hard wordt.
 Ook gebruik je Penne , dat is een pastasoort.
 Laat de kinderen een tijdje spelen met de klei en de Penne.
 Dan maakt de pedagogisch medewerkster de vorm van een egeltje
 en kunnen de kinderen de Penne er in steken.
 Een paar oogjes er op , een tijdje laten drogen en je hebt een heel leuk egeltje.

Tip:
 Met Penne en een stukje cadeau lint kun je ook leuke kettingen rijgen.

 Herfstblad.
 
Laat de kinderen een wit papier verven in diverse herfstkleuren.
 Laat het drogen en knip er een herfstblad uit.
 Knip van karton een grote boom en plak deze op de muur,
 plak de herfstbladeren er om heen.
       

Regenjas plakken
 Teken een afbeelding van een regenjas.
 Knip deze uit en laat de kinderen de jas beplakken met
 stukjes plastic. Je kunt zelf stukjes knippen van een vuilniszak
 maar je kunt dit ook samen met de kinderen doen.

 Eekhoorn plakken.
 
Deze activiteit begint met een verhaaltje over Eekie de Eekhoorn.
 De kinderen kleuren de eekhoorn bruin met een potlood.
 Daarna plakken ze het staartje op de afbeelding.
 De staart is beplakt met een zachte stof. Het blaadje kleuren en opplakken.
 Om het geheel meer stevigheid te geven plak je de afbeelding op stevig papier
 en knip je alles uit. Een gaatje er in maken met de perforator en je kunt ze ophangen.