Peuterplushoekje

De Nationale voorleesdagen.

Ieder jaar in januari worden de Nationale Voorleesdagen georganiseerd.
Veel scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken hier aan mee
om ouders er bewust van te maken welke belangrijke rol het voorlezen speelt
bij de ontwikkeling van de kinderen.
Tijdens deze dagen staat er eén prentenboek centraal. Er worden allerlei activiteiten
georganiseerd die met het boek te maken hebben.
Een van deze activiteiten is het voorleesontbijt.
De kinderen komen in hun pyama naar school,PSZ of KDV.
Er komt een "bijzonder" iemand voorlezen uit het boek dat centraal staat en daarna

staat er een gezellig ontbijt klaar.

 

 

In 2013 zijn de Nationale Voorleesdagen van 23 januari t/m 2 Februari.
Het prentenboek dat dit jaar centraal staat is : Nog 100 nachtjes slapen.

Om in de sfeer van het boek te komen kun je diverse activiteiten doen , zoals:

 

Introduceer het boek.
Laat de kinderen zelf bedenken wat de inhoud van het boek is.
Stel  Dorus voor aan de kinderen.
Hoeveel is honderd?
Tot hoever kunnen de kinderen tellen?
Waar knip je mee?
Stofjes laten zien en voelen.
Eigen ervaringen met feesten.

 

Zoek diverse afbeeldingen van de begrippen uit het boek en hang deze op in het lokaal.

 

Kleding
Zoek diverse kledingstukken van verschillende soorten stof.
Doe de kleren in de ontdekkoffer , haal ze er een voor een uit en laat de kinderen ze benoemen
en voelen. Waarvan is jouw broek? Wie heeft de zelfde kleur?
Daarna hang je de kleding aan de waslijn zodat iedereen het nog eens goed bekijken kan.

 

Vlaggenlijn maken
Laat de kinderen een vlaggetje kleuren , verven, plakken, versieren en maak er een slinger van.
Knip van wit papier driehoeken en maak er met de perforator gaatjes in , rijg de driehoeken aan een touw.

 

Spel/speelmateriaal
#
Piramidemateriaal met kleur en vorm , groot en klein, lang en kort
# Vormenstoof of vormenplank
# Puzzel verjaardag

 

 

Interactief voorlezen.
Nu alle materialen verzameld en benoemd zijn kun je interactief gaan voorlezen.
Verzamel de spullen in een vertelkoffer . En vertel het verhaal aan de hand van de materialen.

 

Kroontjes maken
Dorus is bijna jarig en draagt een mooie kroon .Deze kroon kun je gaan maken met de kinderen.
Beplak een hoedenstrook met plakfiguurtjes , met dunne stroken kun je de bovenkant van de kroon maken.

 

Cadeautjes inpakken.
Verzamel verschillende vormen en maten doosjes.
Benoem de vorm , is deze doos groot of klein , lang of kort.
Knip het inpak papier in verschillende groottes , past dit cadeau in dit papiertje?

Kringgesprek
Zoek een leuke handpop en zet hem/haar een kroontje op.
Dit is Dorus.  Dorus verteld dat ze bijna jarig is en dat ze nog honderd nachtjes moet slapen.
Speel een situatie uit het boek na en luister daarbij goed naar de reacties van de kinderen en ga daar op in. Stel open vragen  en vraag naar de eigen ervaringen van de kinderen.

 

Knippen met de schaar.
Laat de kinderen proberen om stukjes te knippen met een schaar.
De stukjes die ze geknipt hebben kun je gebruiken om een afbeelding van een trui te beplakken. 

 

Verjaardagsfeestje
De honderd nachtjes slapen zijn voorbij.
De handpop Dorus is eindelijk jarig, vier in de huishoek zo realistisch mogelijk de verjaardag van Dorus.
Hang samen met de kinderen slingers op en dek de tafel met feestelijke bordjes en bekers ,zing een verjaardagsliedje , je kunt thee of ranja  drinken met iets lekkers erbij ,en  cadeautjes geven aan  Dorus. 

 

Levend Memory
Knip van verschillende stoffen twee dezelfde lapjes.
Geef alle kinderen in de kring een lapje stof.
1 kind mag in de kring komen staan , de andere kinderen laten hun lapje stof zien.
Wie heeft het zelfde lapje stof. Het kind dat in de kring staat noemt de naam van het kind
met hetzelfde lapje. Herhaal dit totdat iedereen aan de beurt is geweest.

 

Tussendoor :

  • kun je telactiviteiten      doen
  • liedje leren over knippen
  • versje leren over knippen
  • Wat ligt er onder het      kleedje
  • Spelen met lapjes stof,      wat kun je er van maken?
  • Aanbieden van spel -speelmateriaal , zoals een telraam of een vormenpuzzel.

Een leuk liedje dit thema:

 

Knippen met mijn schaar.
Wijze: Altijd is Kortjakje ziek

Knippen doe ik met mijn schaar
een knipje hier , een knipje daar
Alles wat ik knippen kan
pakt mijn schaar en maakt er stukjes  van
Een knipje hier, een knipje daar
knip,knip.knip , en ik ben klaar

 

 

 

 

Mama Kwijt
Dit is het boek dat centraal staat in 2012.
Een superleuk peuterboek van de Ierse schrijver Chris Haughton.
Een klein uiltje valt slapend uit zijn nest en gaat op zoek naar zijn Mama.
Eekhoorn zal hem wel even helpen , maar dan moet het kleine uiltje wel
de juiste aanwijzingen geven.
Uiteindelijk komt het door de medewerking van allerlei dieren weer helemaal goed.
Ze worden ze beloond met een lekker koekje , die Mama Uil zelf gebakken heeft.

Wat ligt er onder het kleedje
Bij deze activiteit kun je diverse voorwerpen gebruiken die tijdens het
behandelen van het thema aan bod zijn geweest.
Leg diverse voorwerpen op de tafel , zoals Mama Uil, kindje Uil , deegroller , nest ,
koekje, theekopje, beer , kikker en konijn.
Laat de kinderen goed kijken naar de voorwerpen en vertellen welk voorwerp het is.
Dan leg je het kleedje erover heen en mogen de kinderen om de beurt
raden wat er onder het kleedje ligt.

Memory
Zoek op het internet diverse afbeeldingen met betrekking tot het verhaal.
Druk de afbeeldingen twee keer af op hetzelfde formaat. Knip de afbeeldingen uit
en plak ze op stevig karton.
Nu kun je het spelletje gaan spelen.
Laat de kinderen zien wat er op de kaartjes staat en laat ze het benoemen.
Leg de kaartjes op de kop op de tafel en laat de kinderen om de beurt twee kaartjes omdraaien.
Als ze twee dezelde kaartjes hebben , mogen ze nog een keer.

Theekransje.
Aan het eind van het boek , gaan de dieren die kleine uil terug hebben gebracht
bij zijn Mama,mee naar het uilennest voor een kopje thee en koekjes.
Deze situatie kun je gebruiken voor deze activiteit.
Samen met de kinderen kun je thee gaan zetten.
Stel een aantal eenvoudige vragen , zoals:
Wat heb je nodig om thee te zetten?
Is het water heet of koud?
Waarmee roer je de suiker er door ?
Waar ruikt dit naar?
Laat de kinderen ruiken aan de verschillende smaken thee.
Laat de kinderen de verschillende smaken thee proeven.
Welke vinden ze wel lekker en welke niet?
Daarna ga je gezellig thee drinken met een lekker koekje erbij.
Tijdens de activiteit kun je het liedje , roeren, roeren in de thee
zingen.

Roeren in de thee (olifantje in het bos)
Roeren , roeren in de thee
Kom , en doe maar met ons mee
Met mijn lepeltje roer ik in het rond
Thee is lekker en gezond
Roeren , roeren in de thee
Kom , en doe maar met ons mee.

Mutsen maken
Knip de verschillende onderdelen uit en knip brede stroken.
Laat de kinderen de verschillende onderdelen op de strook plakken.
Als de mutsen klaar zijn , kun je het verhaal naspelen.

 

Uiltje van vilt
Bij het boekje hoort ook een vingerpopje.
Dit is een klein uiltje.
Zelf hebben we van vilt een Mama Uil gemaakt.
Deze uilen kun je gebruiken bij het voorlezen om het verhaal
concreet te maken.
 

Liedjes

 


Uiltje in het bos   (Melodie: olifantje in het bos)
Uiltje ,uiltje in het bos
Laat die grote tak niet los
Anders val jij  met een smak
zomaar van die grote tak
Uiltje uiltje in het bos
Laat die grote tak niet los

In het bos daar woont een uiltje 
In het bos daar woont een uiltje      (Melodie :Opa Bakkebaard)
en dat uiltje heeft verdriet
want dat uiltje zoekt zijn Mama
maar haar vinden kan hij niet
Hij roept :Oeh oeh
k wil naar Mama,k’wil naar Mama
Hij roept : Oeh oeh…k wil naar  Ma- ma toe!

Copyright © 2018. All Rights Reserved.